• דבר העורכת
  • Facebook
  • YouTube
מגזין קפה – הווה עתיד אנשים
  • ראשי
  • רוח ומדע
  • התפתחות אישית
  • חינוך והורות
  • כלכלה
  • טכנולוגיה ויזמות
  • עולם הרכב
  • ראשי
  • רוח ומדע
  • התפתחות אישית
  • חינוך והורות
  • כלכלה
  • טכנולוגיה ויזמות
  • עולם הרכב
מגזין קפה – הווה עתיד אנשים
  • ראשי
  • רוח ומדע
  • התפתחות אישית
  • חינוך והורות
  • כלכלה
  • טכנולוגיה ויזמות
  • עולם הרכב
  • ראשי
  • רוח ומדע
  • התפתחות אישית
  • חינוך והורות
  • כלכלה
  • טכנולוגיה ויזמות
  • עולם הרכב
ראשי » חינוך והורות » היום נלמד: חשיבה עצמונית

היום נלמד: חשיבה עצמונית

Avatar alon

חבר לספסל לימודי ההוראה התלונן בפניו שהאקדמיה אינה באמת מעודדת לחשיבה עצמאית וחקירה, היא בעיקר מכתיבה מידע ועובדות, ועקב כך הוא שוקל לעזוב את הלימודים. תמיר ללוז, מחנך ומורה במערכת החינוך בישראל, נאלץ להסכים איתו ואף להודות שהוא עצמו נופל לעיתים למלכודת המערכת. אך בו זמנית הוא גם החליט להבטיח לעצמו, לתלמידיו ולילדיו לשמור על עירנות מתמדת, שאילת שאלות ויצירת דיאלוגים חדשים. מילה של מורה

היום נלמד: חשיבה עצמונית

חבר טוב שלי לספסל לימודי ההוראה התלונן בפניי השבוע על העובדה שאנו נמצאים באקדמיה אך אין באמת עידוד אמיתי לחשיבה ולחקר. בעקבות כך, הוא חושב לעזוב את הלימודים.

הוא טוען, וגם צודק, שברוב הקורסים המרצים והמתרגלים, שכפופים למערכת הלמידה, עסוקים בלהכתיב את המידע ללא יצירתיות או ניסיון לעורר דיאלוג וחשיבה אמיתית. לא בשביל זה הוא נרשם ללימודים, הוא הדגיש.

לצערי, אני נוטה להסכים אתו ואף במידה מסוימת להתבייש ולהודות כי גם אני בתור מחנך "נופל" לעיתים למלכודת הזו בזמן שהתחייבתי לחנך ולעורר את תלמידיי לחשיבה עצמאית. נכון שישנם אילוצי מערכת ומסגרת חומר שנקבעה שעל תלמיד או סטודנט לדעת בזמן מוגדר, ושהמורה נמדד גם לפיהם, אך אין זה אומר שהאשמה היא אך ורק מופנית כלפי מערכת החינוך. יש לה אמנם יד משמעותית בדבר, אך היד הזו לא פוסחת אצל המורים, המרצים וההורים.

יותר קל ונוח, זה כבר ברור לכל, להעביר את החומר כמות שהוא ואז לערוך מבחן ולשאוף שהציון יהיה גבוה…כך גם באקדמיה – המירוץ אל התואר הנכסף, המהווה כרטיס כניסה לשוק העבודה, כשבפועל רק 'יחידי סגולה', שיש בהם את אהבת הלימוד והחקר הם אלה הפורצים את התבנית הזו וגם מייצרים מתוכה מידע חדש.

זה כנראה טמון עמוק בצורת החשיבה שלנו, הצורך הקיומי כמעט ביציבות אשלייתית וסוג של נוחות 'מרדימה' שרובנו חוטאים בה בצורה כזו או אחרת, אפילו כזו שבאה לידי ביטוי עם ילדינו כשאנחנו "מכינים" להם את השיעורים או מנסים לחנך אותם לתבנית הבנה כלשהי. במקום לתת להם רק את ההכוונה להגיע להבנה בזכות עצמם, אנו ממהרים "להאכיל" אותם בהבנות, תשובות או עובדות. במקום לטמון זרעים, להשקות אותם ולחכות בסבלנות לצמיחתם אנו מנסים מראש להניב פירות.

בכך אנחנו גוזלים מהם ומעצמינו כחברה מוחות חושבים ויצירתיים שיהיו החוקרים והממציאים הבאים. אנו אלה האחראים ליצירת דור שחושב תבניתי וקולקטיבי, שמתנהג כ"עדר" ולא כמנהיגים. אנחנו האחראים לכך. למה? כי כך חונכנו. אנחנו אמנם מודעים להיותנו כאלה ואף מוכנים להודות בכך אבל לעיתים קשה לנו לשבור את התבנית הזו מאחר וזה מצריך אנרגיה, מאמץ ויצירתיות רבה שאיננו לעיתים רגילים להפעילם. זה מצריך ממורים, מחנכים, מרצים והורים באשר הם לפרוץ את מסגרות ה"נוחות" ולהתעורר לחשיבה עצמאית עבור עצמינו, על מנת שנוכל גם אנחנו להעביר מידע באופן יצירתי ומעורר חשיבה עצמאית עבור ילדינו.

הדרך: להטיל ספק

לייצר חשיבה עצמאית בקרב בני האדם היא עניין לא מורכב בכלל. אחד הכלים היעילים והבסיסיים לבצע זאת הוא על ידי שאילת שאלות. כך למשל, כאשר אנו רוצים להעביר רעיון או אפילו מידע עובדתי בתחום ההיסטוריה, נעלה את הנושא באופן כללי ונשאל שאלות לגביו במקום להסביר עליו. רק מתוך התשובות ניתן לכוון על ידי חידוד השאלות ושאילת שאלות נוספת, כשהכוונה בכך היא לאפשר להם להגיע להבנות בכוחות עצמם.

מתוך ניסיון אישי אני יכול להעיד שזה כלי פשוט אך דורש סבלנות על מנת שבאמת תתרחש הפנמה של תהליך חשיבה בריא ועצמאי. התלמידים גם מעורבים יותר בשיעור ולא משתעממים בעת שהמורה מציג בפניהם מונולוג.

על ידי שאילת שאלות אנו למעשה מטילים ספק במובן מאליו ומעודדים לחשיבה אשר מובילה אותנו להתעורר ולעורר. אנחנו לוקחים את האחריות על החיים שלנו ועל המחשבות שלנו ובמקביל מעודדים את מי שאנו מחנכים אותו לקחת אחריות על חייו ועל מחשבותיו.

כמבוגרים וכילדים כאחד, כאשר אנו רוצים לצאת מה"אוטומט" בחיינו, עלינו לשאול את עצמינו שאלות לגבי האמונות והמחשבות שאנחנו מחזיקים בהן ולאפשר תהליך של חשיבה עירני סביב הנושא. זה סוג של דו-שיח, שפועל מבפנים והחוצה ומניב תוצאות חדשות.

אז תודה לחברי הטוב ששיקף לי את המציאות והזכיר לי לצאת מאזור ה"נוחות" לאזורי החשיבה העצמאית. אני מבטיח לעצמי להתאמץ יותר ויותר כדי לעורר את תלמידיי וילדיי לחשיבה עצמאית ולא לומר להם מה לחשוב או אפילו איך לחשוב, אלא בעיקר לאפשר להם לחשוב מתוך ובכוחות עצמם. אני קורא לזה: חשיבה עצמונית.

Avatar

אלון סוזי |להציג את כל הפוסטים של alon


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

חייבים להתחבר כדי להגיב.

למה הכסף שלנו קונה פחות? טייקונים וריכוזיות

למה הכסף שלנו קונה פחות? טייקונים וריכוזיות

אמנם הציבור בישראל הבין שיוקר המחייה בלתי נסבל וקשה לשמור על רמת חיים סבירה אך רובו עדיין לא הבין לעומק

שינוי הקונספציה

שינוי הקונספציה

אתם שטים ביאכטה כשלפתע אתם מגלים שהיא מתמלאת במים. מה עושים? מרוקנים את המים עם דליים או מחפשים את הסיבה

הרשמה לדיוור
דרוש מהפך

דרוש מהפך

מערך שלם של אבחונים בנינו כדי לאפשר לילדים שלנו להגדיר את עצמם דרך העיניים המוגבלות שלנו. כן, אצלנו נמצאת המוגבלות

"העיוות זועק לי מכל פינת מציאות שאני נתקלת בה"

"העיוות זועק לי מכל פינת מציאות שאני נתקלת בה"

במשך שנים שימשה כעיתונאית בערוצי תקשורת מובילים וסיקרה את המערכות הפוליטיות, אך חייה השתנו בקיץ 2011, עם פרוץ מחאת

אודות Cafe

מגזין cafe מעניק ידע חדש, תובנות רחבות ונקודות מבט שונות ומגוונות בכל תחומי החיים: התפתחות אישית, חינוך, חברה, כלכלה, טכנולוגיה, הורות ועוד.

המגזין נולד בשנת 2011 בעקבות הרצון לעזור לבני האדם לחולל שינוי בחייהם, להגמיש את מסגרות החשיבה שלהם, להתחבר לכוח הפנימי והאמיתי הקיים בתוכם ולהתחבר לעולם חדש המציע יצירתיות גדולה, חשיבה חסרת גבולות ותוכן חדשני בכל טריטוריות החיים. הוא נועד לזרוק חכה לאלו הסקרנים לדעת, המתמידים לשאול והחפצים לפרוץ דרך הן ברמה האישית והן ברמה הקולקטיבית
לפרטים נוספים כנסו לאתר שלי:
www.sarit-zs.co.il

הרשמה לדיוור
קטגוריות
  • התפתחות אישית
  • חינוך והורות
  • טכנולוגיה ויזמות
  • רוח ומדע
  • כלכלה
  • עולם הרכב
מגזין קפה
  • דבר העורכת
  • ראשי
  • תנאי שימוש ותקנון
  • הצהרת נגישות
נבנה ע"י ByTheWeb

סרגל נגישות

    • visibility_offהשבת את ההבזקים

    • titleסמן כותרות

    • settingsצבע רקע

    • zoom_outזום (הקטנה)

    • zoom_inזום (הגדלה)

    • remove_circle_outlineהקטנת גופן

    • add_circle_outlineהגדלת גופן

    • spellcheckגופן קריא

    • brightness_highניגודיות בהירה

    • brightness_lowניגודיות כהה

    • format_underlinedהוסף קו תחתון לקישורים

    • font_downloadסמן קישורים

    • לאפס את כל האפשרויותcached

    • נגישות לייט
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס