• דבר העורכת
  • Facebook
  • YouTube
מגזין קפה – הווה עתיד אנשים
  • ראשי
  • רוח ומדע
  • התפתחות אישית
  • חינוך והורות
  • כלכלה
  • טכנולוגיה ויזמות
  • עולם הרכב
  • ראשי
  • רוח ומדע
  • התפתחות אישית
  • חינוך והורות
  • כלכלה
  • טכנולוגיה ויזמות
  • עולם הרכב
מגזין קפה – הווה עתיד אנשים
  • ראשי
  • רוח ומדע
  • התפתחות אישית
  • חינוך והורות
  • כלכלה
  • טכנולוגיה ויזמות
  • עולם הרכב
  • ראשי
  • רוח ומדע
  • התפתחות אישית
  • חינוך והורות
  • כלכלה
  • טכנולוגיה ויזמות
  • עולם הרכב
ראשי » חינוך והורות » משלושה יוצא רק ילד אחד

משלושה יוצא רק ילד אחד

Avatar alon

ההורה והילד מוזמנים לעשר דקות של דיווח לקוני, זריז ומובנה מראש. ברוב הפעמים הדברים נאמרים על הילד ולא אליו, והם בעיקר מתמקדים בציונים, מטלות ומטרות שנקבעו עבורו ולא באמצעותו. ההורה מקבל טבלת מספרים, משפטים מסכמים ומילה טובה להמשך ולא נחשף לסיכום תהליכים שעובר הילד בבית הספר ומחוצה לו. יום ההורים עבור שרון קסטן הוא לא עניין פשוט, לא כילדה, לא כאמא ובטח לא כמורה. היא מנסה לשנות בתוך המערכת את המהות הישנה של "נשק יום הדין" אך במקביל היא קוראת להורים לשנות את התייחסותם, לקחת את היום הזה בפרופורציות המדויקות ולהיות עירני כל הזמן לפער הגדול שבין הקידמה לחינוך

משלושה יוצא רק ילד אחד

כשהייתי תלמידה בבית הספר היסודי והגעתי עם אמא שלי לכותלי בית הספר בשעות הערב, הוא תמיד נראה לי שונה, אחר, בצבעים וגוונים שלא הייתי רגילה להבחין בהם ביומיום. זה קרה פעמיים בשנה, ביום הורים.

"יום" זו מילה לא מדויקת להשתמש בה. היא מתאימה רק עבור המורה, שכן באותו היום, העבודה שלה  בכיתה באמת התחילה בשעות האור, בשמונה בבוקר, ונמשכה עד שמונה בערב, תחת מעטה של אור פלורוסנט מרצד.

יום הורים מסתכם בעשר דקות, בהן המורה פוגשת הורה (לרוב זו האמא) ואת הילד ומדווחת להם דיווחים שונים. היא מנסה לסכם ארבעה חודשי למידה למספר היגדים כללים והצעות לשיפור.

 אני לא זוכרת מה אמרו לי בהקשר של לימודים אבל בשורה התחתונה תמיד הייתה הבקשה שאפסיק לפטפט ולקשקש במחברות. אני זוכרת את אמא שלי מחייכת ומספרת למורה שכך גם היא עצמה העבירה את השנים בבית הספר. אחר כך, בארוחת הערב, היה מגיע הדיווח לאבא ובכך נגמר הסיפור.

אני זוכרת בבירור את עצמי מביעה פליאה כיצד המפגש הקצר הזה, שלעיתים רובו כלל לא דיבר איתי אלא עליי, בכלל יכול לתאר אותי. איך יכול להיות שלא שאלו אותי שם, במפגש הזה, מה הרגשתי כשהמורה לקחה לי את הציור באמצע או למה בכיתי בשירותים אחרי שמורה אמרה לי שבטח כשאהיה גדולה אכתוב את מדור הרכילות ב"לאשה" (ובכלל לא הבנתי מה היא אמרה אבל נעלבתי מהטון ומהצחוקים של שאר הילדים…)? איך לא דיברו ב"יום ההורים" על כל אלה? איך?

בתיכון טקס "יום ההורים" הלך והחמיר: הלחץ מפני הדיווח, העובדה שהמורים השתמשו ביום הזה כ"נשק יום הדין" והזכירו לי בלי סוף שעלי לקחת את עצמי בידיים. כבר אז לא הבנתי: האם אני צריכה ללמוד בשביל ההורים שלי? האם כל המאמץ, ההשקעה, השאלות והתהיות שלי מגיעים לקיצם בדיווח לקוני של עשר דקות. מה הקטע פה?

רגע, ומה עם התהליכים?

לימים, כשבגרתי, מצאתי את עצמי חלק ממערכת החינוך בכובעים שונים: כתרפיסטית, מאמנת ילדים ומורה. השנה גם החלפתי מורה שיצאה לחופשת לידה, דבר שהוביל לסיטואציה בה נדרשתי לקיים יום הורים לתלמידי כיתה ב'.

כל הזכרונות שלי כילדה, שחלק מהם תוארו לעיל, פתאום הציפו אותי בבת אחת, בעודי מכינה ומלקטת את המידע אותו יהיה עלי להעביר להוריי התלמידים. זה לא נגמר בזה, כי גם כאמא קיבלתי יום קודם לכן הזמנה לשמוע את עשר הדקות על הילדים הפרטיים שלי.

אז נתחיל דווקא מזה שהגעתי לשמוע את מה שהיה למורות לומר על הבנים שלי. לא יכולתי להימנע מלחשוב על השעות הארוכות שהן הולכות לשהות בתוך הכיתה, ובמהלכן לראות עשרות הורים וילדים כמו סרט נע. על אף הקצב המטורף, הכניסה והיציאה של הורים וילדיהם, והשעות הארוכות – עליהן להישאר ממוקדות, עם סבר פנים נאות, להתנצל על עיכובים ועל כך שהן חייבות לרוץ דקה לשירותים, וגם להביע מידה מסוימת של התנצלות על כך שיום ההורים הוא טיפה אחת בים, שאינה משקפת את מה שעובר באמת על הילד.

יאמר לזכות שתי המחנכות שאני פגשתי, שהן דיברו ממש לילדים שלי – דיברו אליהם ולא מעליהם. למעשה, כל השיחה התנהלה עם הילדים ואני רק הקשבתי לנאמר. היה גם נראה לי שהילדים לא הופתעו כלל משום דבר והיו ושותפים מלאים לתהליך.

את יום ההורים שלי, כמורה, עשיתי במתכונות דומה מאוד ובשני מקרים לא הצלחתי לעצור את הדמעות. מקרה אחד היה כשהבנתי עד כמה הילדה שישבה מולי באותו הרגע בכלל לא פנויה ללמידה בעקבות מה שמתרחש בביתה הפרטי, וששיחה על התקדמות או רגרסיה לימודית בכלל לא מתאימה אלא רק התמקדות בהתמודדות הרגשית והחברתית. המקרה השני היה כשאם של תלמיד בחרה להודות לי על כך שמצאתי את המפתח ללבה של בנה, אחרי שבמהלך שנה שעברה איבדה את מקום עבודתה בשל כמות הפעמים שנעדרה ממנו שנוצרה בהתאם לכמות הפעמים בה הושעה בנה מבית הספר. באותו הרגע הבנתי שאמנם עשר הדקות הללו לא משמעותיות ברמת הדיווח האמיתי אבל לפעמים הן כה חשובות ולו בשביל להתחבר ברמה האנושית על מנת שילד אחד מקסים יראה את אמא והמורה מתרגשות מהתפתחותו.

ובכל זאת, ישנם שני דברים שהייתי בוחרת לשנות בהקדם. בראש ובראשונה – ציונים. במקום ציונים הצבת מטרות אישיות בתחומי הדעת השונים, כמו גם בתחום הרגשי והחברתי. הדבר השני, ביום ההורים הייתי מתמקדת עם הילד בתהליך אותו הוא עשה או עדיין רוצה לעשות על מנת להשיג את המטרות האישיות שהוא הציב לעצמו. שני פרמטרים חשובים בהתפתחות הילד: מטרות אישיות שהוא בעצמו הציב ותהליך השגתן.

המהות היא לא ביום הזה

בינתיים, עד שאני ושכמותי נוכל לשנות בתוך המערכת את דפוסי ההתנהלות, אני מציע לכם, ההורים, לעשות אצלכם ובתוככם את השינוי.

קבלו את יום ההורים בפרופורציות הנכונות, כלומר: אל תעשו מזה עניין גדול אך גם אל תתעלמו לחלוטין. דאגו להיות בקשר רציף עם המורה במהלך כל השנה, ואל תגיעו 'מופתעים' ליום ההורים. היו שם עבור הילד ומה שהוא זקוק באמת. עזרו לו לקבל ביקורת כאלמנט בונה להמשך התהליך, ובמקביל עזרו לו לקבל מחמאה וטפיחה על השכם כמוטיבציה לעוד הישגים שברצונו להשיג. עודדו את הילד לראות את הישגיו ביחס לעצמו וביחס למקום בו הוא היה תקופה קודם לכן. שקפו לו את התהליך המשמעותי שהוא עושה, ואל תתמקדו בציון בודד או אירוע התנהגותי כזה או אחר.

יום ההורים זו דוגמה לפערים בתוכם אנחנו חיים בימים אלה, פערים שנובעים מעולם שמשתנה מהקצה אל הקצה בעוד מתכונות הלמידה, תהליכי ההתפתחות ודפוסי החינוך נותרים בעינם. זהו פער גדול בין הקידמה לחינוך. האם גם אתם פוגשים בפער הזה? האם אתם מודעים לו? מוזמנים לשתף, להאיר ולהעיר.

Avatar

אלון סוזי |להציג את כל הפוסטים של alon


« פוסט קודם
פוסט הבא »

0 תגובות

  1. Avatar
    רגב איריס התחבר למערכת כדי להשתתף בדיון 14 בינואר 2013 בשעה 10:02

    לעניין בהחלט.. מציף במחשבה… טוב בואי תקימי מפלגה.. אחרייך.. יישר כוח

השארת תגובה

ביטול

חייבים להתחבר כדי להגיב.

אנשים נמוכים

אנשים נמוכים

עוד לא נכתב ספר ההוראות לגידול הילדים החדשים האלה ואין יכולת ללמוד מן העבר. הדרך החכמה להתמודדות מולם היא להסתכל

אנחנו לא עקומים, המוח שלנו פשוט מתנהל אחרת

אנחנו לא עקומים, המוח שלנו פשוט מתנהל אחרת

הכירו את אנשי ה'מולטי פוטנציה'. הם עוסקים בו זמנית במספר תחומים, סקרנותם מובילה אותם לחיבור בין עולמות שונים ויש להם

הרשמה לדיוור
דרוש מהפך

דרוש מהפך

מערך שלם של אבחונים בנינו כדי לאפשר לילדים שלנו להגדיר את עצמם דרך העיניים המוגבלות שלנו. כן, אצלנו נמצאת המוגבלות

"העיוות זועק לי מכל פינת מציאות שאני נתקלת בה"

"העיוות זועק לי מכל פינת מציאות שאני נתקלת בה"

במשך שנים שימשה כעיתונאית בערוצי תקשורת מובילים וסיקרה את המערכות הפוליטיות, אך חייה השתנו בקיץ 2011, עם פרוץ מחאת

אודות Cafe

מגזין cafe מעניק ידע חדש, תובנות רחבות ונקודות מבט שונות ומגוונות בכל תחומי החיים: התפתחות אישית, חינוך, חברה, כלכלה, טכנולוגיה, הורות ועוד.

המגזין נולד בשנת 2011 בעקבות הרצון לעזור לבני האדם לחולל שינוי בחייהם, להגמיש את מסגרות החשיבה שלהם, להתחבר לכוח הפנימי והאמיתי הקיים בתוכם ולהתחבר לעולם חדש המציע יצירתיות גדולה, חשיבה חסרת גבולות ותוכן חדשני בכל טריטוריות החיים. הוא נועד לזרוק חכה לאלו הסקרנים לדעת, המתמידים לשאול והחפצים לפרוץ דרך הן ברמה האישית והן ברמה הקולקטיבית
לפרטים נוספים כנסו לאתר שלי:
www.sarit-zs.co.il

הרשמה לדיוור
קטגוריות
  • התפתחות אישית
  • חינוך והורות
  • טכנולוגיה ויזמות
  • רוח ומדע
  • כלכלה
  • עולם הרכב
מגזין קפה
  • דבר העורכת
  • ראשי
  • תנאי שימוש ותקנון
  • הצהרת נגישות
נבנה ע"י ByTheWeb

סרגל נגישות

    • visibility_offהשבת את ההבזקים

    • titleסמן כותרות

    • settingsצבע רקע

    • zoom_outזום (הקטנה)

    • zoom_inזום (הגדלה)

    • remove_circle_outlineהקטנת גופן

    • add_circle_outlineהגדלת גופן

    • spellcheckגופן קריא

    • brightness_highניגודיות בהירה

    • brightness_lowניגודיות כהה

    • format_underlinedהוסף קו תחתון לקישורים

    • font_downloadסמן קישורים

    • לאפס את כל האפשרויותcached

    • נגישות לייט
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס